Skip to main content

Glad svenska dagen! :)

 Glad svenska dagen! :)

Jag är finlandssvensk. Jag föddes i Österbotten. Jag adopterades när jag var tre månader gammal och har vuxit upp och bott största delen av mitt liv i Tammerfors. Jag gick min barnträdgård och alla mina skolår i Tammerfors, i Svenska samskolan i Tammerfors. Där blev jag tyvärr mobbad av barnen i min första klass i 10 år, dvs från 1987 till 1997. Min klass var en "besvärlig" klass. Ingen lärare kunde rå bot på deras otyg och problematiska beteende. Det var helt enkelt omöjligt. Dessutom var dessa mobbare alla från "finare" eller sen på något sätt "konstigare" familjer. Min vännner till och med ibland deltog i mobbandet eller var så kallade passiv agressiva mot mig. Men dom var ju barn. Föräldrarna borde ha kanske kunnat sköta om problemet? Vet inte för när jag blev sjuk sommaren 1997 så  var det för sent! Tyvärr! När jag kom tillbaka hade jag två år en jättegullig klass, som jag ännu är helt "kär" i :D Dom var mycket bättre...

Jag vill inte skylla på någon. Jag vet att det var svårt för mej att stå ut med dessa elaka barn och fortfarande när jag går på stan eller någonstans och det kommer barn i åldern ca 10-17 så känns det otrevligt och jag blir ännu änglisg om dom kommer att säga något elakt... Jo, så djupt går mina sår.

Lättare blir det inte då vuxna kan också mobba! 

Men tll gladare åtaganden... :)

Jag ska INTE flytta till Jakobstad. Jag vill inte och kan inte. Dessutom vill jag ha en man förrän jag flyttar alls någonstans och kanske jag får en gubbe som vill bo kvar här? :) Det skulle vara härligt.. Jag drömmer fortfarande om en man, jag vet att många "vänner" försöker få mig att ge upp min sökan, eller ansträngingar att bli funnen av min prins, men dom är ju helt bakom flötet.

Jag vill inte bli klassad som "ogiltig till äktenskap". Vem skulle det?!? 

Det är mycket skrattretande och absurt. TÖNT! :D

Nu är det då jätte konstigt eller kanske inte, men jag brukar ofta få skriv stopp ganska snart, speciellt på engelska och finska. Men idag flyter meningarna bra, tacka vet jag svenska dagen och mitt modersmål! Härligt!

Tacksam är jag för att jag får använda mitt modersmål i Jakobstad och Sverige. Här i Tammerfors går det inte värst bra... Det är hemskt! USCH. Det är en hjärtesak åt mej. Men inte tänker jag ändå rösta på SFP! Bara så ni vet :D

Där avslutar jag min text för denna gång. Ha det så bra! KRAMIS.

Comments

Popular posts from this blog

God Jul och Gott Nytt År 2024

 Tjena!  Läget? ... så brukar jag alltid börja mina meddelanden med de flesta som jag skriver med på svenska hahhah! Jag är SÅ rolig. Jo, jag vet. Jag försöker vara ironisk. Jag har ofta lite svårighteter med att förstå nyanser och meningar bakom meningar så att säga. Jag måste tyvärr syfta på mina diagnoser: Aspergers och ADHD. Jag blev diagnostiserad år 2007 när jag var 27 och bodde i Stockholm. Det var en stor lättnad och äntligen förstod jag vad som var "problemet"... Min läkare frågade en gång om jag kan använda en dator... Jag svarade med iskall ton: "Jag skriver bloggar" :D Sedan frågade en läkare på akuten en gång (jag hade en tjock bok med på engelska): "Kan du läsa på engelska?" Jag svarade (åter med iskall ton): "Jag har pluggat engelska på universitetet..." :D Alltså, dessa fördomsfulla korkbollar till läkare här i Tammerfors. Dom har LITE fördomar.... HUHHUH!  Då i Stockholm blev jag undersökt ordentligt av en psykolog. Hon sade att

hälsningar från finlandssvenska Tammerfors :)

Hejsan! Hur går det? För mej går det jättebra! HIHI. Jag har haft problem med att sova och har inte orkat läsa ordentligt på länge. Men det är okej. Har haft så mycket roligt på gång. Det är verkligen inte tråkigt att sitta i karantän, hemma. Jag städar organiserar mina grejer hemma, skriver, ringer med skype, talar i telefon med mina föräldrar och ibland med min moster. Jag har så mycket mer energi att få saker gjorda här hemma! Förr blev jag så trött av att gå på stan med min rollator och köpa mat osv, jag orkade inget då jag kom hem! Det var förfärligt... Nu är det mycket bättre. Förutom att jag har gått upp i vikt. Det är hemskt! USCHJ... Jag har ingen ångest heller nå mer! Det är sååå skönt. I flera år har jag haft hemsk ångest som har kommit och gått. Nu är det nästan borta helt! Jag är så lycklig och tacksam. Livet är gott. Jag brukar lyssna mycket på Rix MorronZoo (det gör jag också just nu), Lugna Favoriter, Radio FFH (från Frankfurt) och tittar på Cmore Sverige. Längtar